Cara Menjadi Pengusaha Muda yang Berjaya Berniaga dari Sifar

Jika anda bertanya 'bagaimana cara menjadi usahawan / peniaga yang berjaya dengan modal kecil? maka jawapan yang paling tepat untuk pertanyaan tersebut adalah dengan menjalankan perniagaan online. Bahkan, menjalankan perniagaan online tanpa modal sekalipun boleh dan sangat mungkin, kerana modal yang kita perlukan hanya sambungan internet dan laptop sahaja, kabar baiknya kini telah banyak terdapat free wifi, sementara untuk laptop, boleh pinjam teman (tidak disyorkan).

Kembali ke topik utama mengenai cara menjadi usahawan berjaya, dimana sebenarnya perniagaan apapun yang kita jalankan, pasti bisa mengantarkan kita pada kejayaan atau dalam hal ini adalah wang yang banyak, hanya saja lama tidaknya hal tersebut tercapai, tergantung dari jenis perniagaan yang dipilih dan seberapa mahir anda dalam menjalankan perniagaan tersebut.

Cara Menjadi Pengusaha Muda yang Berjaya Berniaga dari Sifar
Pengusaha Muda yang Berjaya Berniaga
Untuk anda yang tidak punya banyak masa untuk membaca seluruh artikel ini, secara garis besar, cara menjadi usahawan berjaya adalah dengan:
  1. Menentukan produk yang tepat
  2. Mencari tahu siapa target pasaran
  3. Memilih media promosi yang berkesan
  4. Menggunakan strategi promosi kreatif
  5. Membuat simpan kira untuk mengira margin
Seterusnya mari kita kupas secara mendalam, satu per satu dari kelima titik penting diatas untuk menjadi ahli perniagaan yang berjaya dari sifar.

1. Menentukan produk
Langkah awal untuk menjadi ahli perniagaan / usahawan yang berjaya adalah menentukan produk atau jamak disebut dengan penyelidikan produk.

Produk disini tidak selamanya harus berbentuk barang fizikal, tetapi juga boleh berupa barangan digital seperti ebook, ecourse atau sebagainya, bahkan boleh juga berbentuk perkhidmatan / jasa.

Untuk menentukan produk yang tepat, tentu kita harus melakukan penyelidikan terlebih dahulu, bermula dari penyelidikan pengguna sampai penyelidikan persaingan. Produk yang baik adalah produk yang mempunyai jumlah peminat (pelanggan) yang besar tetapi mempunyai tahap persaingan kecil.

Salah satu cara paling mudah untuk melakukan kedua-dua penyelidikan tersebut adalah dengan menggunakan tool dari Google. Ya, tool yang saya maksud adalah Google AdWords Keyword Planner, tool online percuma dari Google ini boleh kita gunakan untuk mencari tahu berapa banyak peminat suatu produk. Jadi contohnya kita menaip produk 'baju korea' maka nanti akan muncul jumlah pencarian produk tersebut setiap bulan.

Data tersebut, dapat kita manfaatkan untuk menganalisa sama ada produk tersebut memilik prospek bagus atau tidak. Jika trend atau jumlah pencarian meningkat, maka boleh dipastikan produk tersebut mempunyai prospek bagus.

Alternatif lain untuk mencari idea perniagaan terbaik secara percuma boleh adalah dengan mencari maklumat produk melalui Amazon Best Seller atau boleh juga menggunakan Google Trends, jadi anda hanya melihat apa yang sedang trend lalu jual produk tersebut, pasti akan laku keras.

2. Mencari tahu target pasaran

Ahli perniagaan yang berjaya adalah mereka yang bukan hanya pandai memilih produk tetapi juga pandai menganalisa siapa yang menjadi sasaran pasaran. Jadi, di sini kita dituntut untuk mengetaui siapa target pasaran atas produk yang akan kita jual, kerana jika dalam pengapliasiannya salah, maka bisa dipastikan akan sukar untuk mendapatkan jualan.

Sasaran pasaran secara garis besar dibezakan menjadi 4 bahagian atau lebih dikenali dengan segmentasi yang meliputi:
  • Target produk
  • Target lokasi
  • Sasaran demografi
  • Target psikografi
Untuk memudahkan memahami maksud dari keempat mata target pasaran diatas, akan saya berikan contoh, semisal anda ingin menjual baju korea:
  • Target produk: Remaja belasan tahun
  • Target lokasi: Bandar besar di indonesia
  • Sasaran demografi: Anak orang kaya, wang jajan berjuta-juta per bulan
  • Target psikografi: Remaja yang aktif di sosialmedia
Dengan menentukan dan mengetahui sasaran, maka anda akan lebih mudah dalam menentukan media dan cara promosi produk seperti apa yang akan digunakan. Pastinya akan meningkatkan peratusan untuk berlaku penjualan.

3. Memilih media promosi yang berkesan

Ada banyak media yang boleh kita gunakan untuk promosi, seperti media cetak, internet, radio atau tv. Namun perlu diketahui bahawa tidak semua media tersebut berkesan untuk meningkatkan jualan. Kerana kembali lagi pada siapa sasaran anda, jika target produk anda adalah anak muda, maka gunakan internet sebagai media promosi, sebaliknya jika sasaran anda adalah orang tua yang notabenya tidak terlalu paham akan internet, maka gunakan media tv atau radio.

Salah satu cara menjadi usahawan berjaya dengan modal kecil boleh dengan cara memanfaatkan laman web media promosi secara percuma di internet, seperti media sosial Facebook, Twitter atau Google+, kerana dari media sosial itulah kita boleh mendapatkan banyak pelanggan, memandangkan masyarakat modern saat ini lebih memilih untuk bersosial melalui media sosial dibanding bertemu langsung di dunia nyata.

4. Menggunakan strategi promosi kreatif

Akan sangat susah untuk boleh menjadi usahawan berjaya jika anda tidak memahami bagaimana cara menjalankan strategi berniaga yang baik dan benar.

Penjelasan mengenai strategi atau kaedah marketing ini sangat panjang jika saya jelaskan secara terperinci, untuk itu disini akan saya jelaskan secara ringkas sahaja, dan mungkin jika ada masa akan saya sambung di artikel selanjutnya.

Berikut gambaran atau garis besar tentang strategi promosi kreatif untuk mendapatkan banyak pelanggan:

  • Dapatkan kepercayaan pelanggan
  • Berikan harga murah diawal
  • Diskaun untuk pembelian lebih dari satu
  • Sarankan produk lain
  • Jangan lupakan perkhidmatan after sales


Intinya, diawal jualan kita harus membina hubungan yang baik dengan pelanggan untuk mendapatkan kesetiaan dari pelanggan.

Pemasaran yang baik akan meningkatkan peratusan untuk berlaku jualan yang akan meningkatkan keuntungan dalam perniagaan atau usaha yang anda jalankan.

5. Membuat perakaunan untuk mengira margin

Akan jauh lebih baik jika usahawan / peniaga mempunyai pembukuan yang jelas, kerana dari pembukuan tersebut nantinya boleh menghitung untung dan rugi, jadi kita boleh mengetahui berapa keuntungan yang diperolehi setelah ditolak dengan modal yang dikeluarkan.

Intinya pembukuan itu penting untuk membantu kita menjadi usahawan berjaya. Perakaunan juga akan membantu kita dalam merancang perniagaan kita ke depan.

Intinya disni saya ingin mengatakan bahawa, tidak ada batasan usia dalam menjalankan perniagaan, dengan kata lain jika kita ingin belajar cara menjadi usahawan muda sejak mahasiswa pun juga boleh asalkan kita mau untuk berusaha, sebagai contoh adalah Mark Zukerberg yang berjaya menjalankan perniagaan di usia muda, dan tentunya tidak ada kata terlambat untuk memulakan perniagaan, contoh nyatanya adalah Harland Sanders yang mendirikan KFC pada usia 65 tahun.

Kurang lebih itulah tips menjadi usahawan muda berjaya yang boleh saya berikan untuk anda, dan perlu diingat bahawa cara menjadi usahawan muda tanpa modal wang itu nyata untuk mereka yang percaya, jadi tidak ada alasan untuk tidak menjadi ahli perniagaan kerana alasan tidak ada modal.

Semoga cara menjadi usahawan muda berjaya yang saya berikan diatas boleh memberikan inspirasi untuk teman-teman semua untuk memulakan berniaga dari sekarang.

Baca juga : Contoh Peluang Usaha Sampingan Modal Kecil Bagi Remaja

Cara Menjadi Pengusaha Muda yang Berjaya Berniaga dari Sifar Rating: 4.5 Diposkan Oleh: iik usahawan