Jenis Peluang Usaha Ternak 2016 Yang Menjanjikan

Untuk anda yang pada saat ini tengah mencari dan memikirkan jenis usaha penanaman ternak haiwan maka inilah  jenis peluang usaha ternak 2016 yang menjanjikan yang mungkin dapat membantu dan menjadi rujukan, ya, pada kesempatan kali ini kami akan cuba mengulas beberapa usaha penanaman haiwan ternakan yang memang mampu menghasilkan keuntungan yang menjanjikan. Tentunya setiap sektor usaha atau perniagaan sendiri akan selalu menghasilkan keuntungan bagi pelakunya, hanya saja memang besar kecilnya keuntungan yang di dapatkan akan bergantung dari giatnya si pelaku serta tepatnya segmen usaha atau perniagaan yang diilih, kerana memang pada saat ini diketahui sudah terdapat sangat banyak sektor perniagaan atau perniagaan yang boleh dijalankan oleh siapa saja tanpa terkecuali.

Seperti salah satunya adalah sektor usaha yang bergerak di bidang penanaman haiwan ternakan, yang juga pada masa ini diketahui sudah terdapat hingga beberapa jenis dan sudah dijalankan dengan menggunakan banyak kaedah yang berbeza. Ya, diketahui bahawa sektor usaha atau perniagaan yang bergerak di bidang tersebut memang boleh disahkan sebagai salah satu segmen usaha atau perniagaan yang prospektif dan menjanjikan, bagaimana tidak, pasalnya hasil atau tuaian yang dihasilkan dari sektor usaha atau perniagaan tersebut sebahagian besarnya cenderung menjadi keperluan pangan bagi setiap individu atau haiwan kesayangan.

Jenis Peluang Usaha Ternak
Jenis Peluang Usaha Ternak
Sehingga hasil tuaian dari sektor usaha atau perniagaan yang bergerak di bidang tersebut juga sudah dapat dipastikan selalu banyak diperlukan di pelbagai daerah, dengan kata lain bahawa bahagian pasaran sendiri diketahui masih tersedia luas di mana-mana dan selalu terhitung konsumtif, yang pada rata-ratanya juga hingga saat ini masih mempunyai permintaan pasaran yang cukup tinggi. Namun memang pemilihan segmen usaha atau perniagaan yang bergerak di bidang penanaman haiwan ternakan tersebut perlu dilakukan secara selektif dan berhati-hati, selain terdedah terhadap berbagai macam risiko, segmen usaha atau perniagaan tersebut juga diketahui mempunyai peraturan tersendiri kerana pada prosesnya melibatkan cukup banyak hal.

Dan hal tersebut memang berlaku bagi sebahagian sektor usaha atau perniagaan yang bergerak di bidang penanaman haiwan ternakan tersebut, seperti salah satunya adalah harus berada jauh dari penempatan penduduk kerana faktor kotoran yang dikeluarkan oleh haiwan ternakan tersebut akan menimbulkan bau yang tidak sedap. Maka dari itulah mengapa ketika akan memulakan sektor usaha atau bisnsi penanaman haiwan ternakan tersebut banyak perkara yang perlu dipertimbangkan, dan untuk anda yang memerlukan referensinya, maka inilah 5 jenis peluang usaha ternak 2016 yang menjanjikan yang boleh anda cuba di tahun 2016 mendatang.

Ternakan Ikan Lele

Salah satu sektor usaha atau perniagaan penanaman haiwan ternakan yang masih akan terus meningkat adalah jenis penanaman ikan lele, pasalnya seperti yang telah kita ketahui bersama bahawa hampir seluruh kalangan masyarakat akan mengambil jenis ikan tersebut kerana harganya yang cenderung lebih murah. Sektor usaha atau perniagaan penanaman ikan lele sendiri dapat dijalankan dengan menggunakan dua macam kaedah, iaitu menggunakan kaedah kolam tetap yang dibuat dari konkrit atau menggunakan kaedah kolam terpal yang boleh dibuat di mana saja dan dipindahkan pada bila-bila saja. Namun tentunya tetap saja lokasi usaha penanaman ikan lele tersebut harus berada jauh dari penempatan penduduk atau masyarakat kerana kerap menimbulkan bau yang tidak sedap, dan pada masa ini sektor usaha penanaman ikan lele sendiri sudah mempunyai banyak komuniti tersendiri yang biasanya akan tergabung dalam sebuah koperasi di pelbagai daerah.

Penanaman Ayam Petelur

Satu lagi sektor usaha atau perniagaan penanaman haiwan ternakan yang dikenal mampu menghasilkan keuntungan yang menjanjikan, ya, ayam petelur memamg merupakan salah satu segmen usaha penanaman haiwan yang menjanjikan kerana hasil dari usaha penanaman tersebut boleh dikatakan sebagai salah satu bahan keperluan makanan manusia yang diperlukan dalam kehidupan seharian . Hanya saja memang sektor usaha atau perniagaan penanaman ayam petelur sendiri akan memerlukan pelaburan moda awal yang terhitung agak besar, kerana selain kuantiti ayam petelurnya sendiri yang mungkin harus terhitung relati banyak, sektor usaha tersebut juga akan memerlukan kandang khusus yang besar dan jauh dari penempatan penduduk. Namun jika berbicara hasilnya, tentu saja telur ayam sendiri hingga saat ini masih banyak yang memerlukannya, terlebih akhir-akhir ini diketahui bahawa bekalan telur ayam negeri sendiri pada masa ini masih dirasa kurang memenuhi permintaan pasaran yang reltif tinggi dan terus meningkat.

Penanaman Jangkrik

Mungkin sebahagian orang masih tidak mengganggap pada sektor usaha penanaman jangkrik tersebut kerana faktor kejahilan mereka, yang sebenarnya sektor usaha atau bisnsi penanaman jangkrik sendiri pada masa ini dikenali mampu menghasilkan keuntungan yang menjanjikan. Terlebih di saat seperti sekarang ini di mana cukup banyak haiwan ternakan seperti burung peliharaan yang akan memerlukan jenis makanan seperti haiwan jangkrik, maka dari itulah mengapa jangkrik sendiri sebenarnya pada masa ini mempunyai permintaan pasaran yang cukup tinggi di pelbagai daerah kerana keperluan tersebut.

Dan untuk memulakan usaha penanaman jangkrik tersebut anda pun tidak memerlukan tanah khusus atau jauh dari penempatan penduduk, kerana usaha penanaman jangkrik ini memang dijalankan hanya dengan menggunakan box atau kotak kayu yang tertutup rapat dengan saiz tertentu. Sedangkan untuk cara pemasarannya sendiri tentu saja anda tinggal menawarkan pada sebahagian besar penjual makanan haiwan peliraan seperti burung yang memang memerlukan jenis makanan tersebut, kerana biasanya mereka akan memerlukan jangkrik-jangkrik tersebut dalam jumlah yang agak besar atau banyak.

Penanaman Ayam Potong

Selain ayam petelur, diketahui bahawa daging ayamnya sendiri masih mempunyai tahap permintaan pasaran yang terhitung agak tinggi hingga saat ini, kerana selain telur ayam, daging ayam sendiri juga akan sentiasa diperlukan untuk di konsumsi oleh sebahagian besar manusia. Maka dari itulah mengapa hingga saat ini permintaan pasaran terhadap daging ayam tersebut masih tinggi di pelbagai daerah, kerana walaupun bukan jenis keperluan makanan yang dimakan sehari-hari namun tetap saja tahap permintaan pasarannya sendiri masih terhitung tinggi hingga saat ini. Dan untuk memulakan sektor usaha penanaman ayam potong ini tentunya tidak berbeza jauh dengan sektor usaha penanaman ayam petelur tadi, hanya saja perbezaannya sendiri terletak pada jenis kandang yang tidak menggunakan banyak sistem atau kaedah seperti ayam betina bertelur.

Penanaman Domba Garut

Walaupun memang domba garut sendiri bukanlah merupakan keperluan pangan dalam kehidupan seharian seperti jenis daging ayam, ikan lele, atau telur ayam, namun tetap sektor usaha penanaman haiwan ternakan ini dikenali menjanjikan, terlebih disaat momen-momen tertentu seperti contohnya ketika akan menjelang hari raya Idul Adha atau lebaran haji. Ya, kerana pada saat tersebut memang akan terdapat banyak orang yang mampu akan membeli pelbagai haiwan ternakan seperti salah satunya adalah domba garut, sehingga sudah dapat dipastikan bahawa setahun sekali sektor usaha ini akan ramai atau mampu menghasilkan keuntungan yang menjanjikan.

Terlebih bahagian lain seperti kulit dari domba garut sendiri juga pada masa ini banyak diperlukan untuk keperluan fashion busana, dan daging serta tulangnya memang akan dijadikan sebagai bahan makanan tertentu yang juga banyak digunakan oleh sebahagian besar kalangan masyarakat. Demikian di atas tadi adalah sedikit ulasan mengenai 5 jenis peluang usaha ternak 2016 yang menjanjikan yang telah kita ketahui bersama, semoga sedikit maklumat usaha penanaman ternak di atas dapat membantu serta dapat bermanfaat untuk anda semua.

Jenis Peluang Usaha Ternak 2016 Yang Menjanjikan Rating: 4.5 Diposkan Oleh: iik usahawan