Rahsia Tabiat yang Dijalani Pengusaha Super Sukses

Para usahawan berjaya tidak melakukan perkara yang biasa dilakukan orang biasa. Cara berfikir dan tindak tanduknya cenderung aneh bahkan sebahagian menganggapnya istimewa.

Namun seperti mengutip Forbes, Senin (28/10/2013), para ahli perniagaan yang berjaya jarang membahagikan rahsia kejayaannya.

Dia hanya berkongsi cara tanpa menjelaskan pola pemikiran mereka semasa menjalankan perniagaan. Fakta ini tentu mengejutkan memandangkan banyak orang cenderung mengikuti sikap pengusaha sahaja.

Pengusaha Super Sukses
Pengusaha Super Sukses
Jadi jika anda ingin berjaya dan meningkatkan prestasi syarikat, perlu diperhatikan baik-baik para pengusaha yang lebih dulu mencapai kejayaannya.

Berikut 8 kebiasaan yang selalu dilakukan para pengusaha super berjaya, iaitu:

1. Berfikir ala ahli perniagaan yang berjaya dan bukan meniru sikapnya

Jika anda hanya memerhatikan tindak-tanduk para pengusaha, tak banyak yang boleh anda pelajari darinya. Kebanyakan sikap para pengusaha sangat istimewa dan cenderung aneh.

Meski menunjukkan sikap yang rata-rata berbeza, tetapi semua ahli perniagaan yang berjaya menunjukkan pla pikir yang sama.

Ringkasnya, para pengusaha selalu menggunakan formula act (bertindak), learn (belajar), build (bangun), dan repeat (ulangi).

Bagi anda yang pernah melihat seorang pengusaha terjun ke perniagaan yang serba tidak pasti, itu bukan kerana dirinya tak mempunyai rencana apapun. Dia bertindak, belajar dari apa yang ditemuinya dan bertindak kembali.

2. Mengikuti keperluan pelanggan

Mencari idea merupakan perkara yang mudah. Bukan tidak mungkin, anda memunculkan banyak idea atau produk baru saat terdesak. Namun gagasan baru boleh tidak bernilai banyak jika hanya mempunyai sedikit manfaat.

Di samping itu, tak ada jaminan ada yang mau langsung membeli idea baru anda. Masa mula memikirkan sesuatu, pengguna perlu jadi keutamaan.

Jika anda memulakannya dengan keperluan pelanggan, meski produknya belum menjadi kenyataan, anda sudah punya pasaran sendiri.

3. Jangan ingin kaya

Para pengusaha terbaik tidak menjadikan kekayaan sebagai matlamat awal. Kekayaan hanya dianggap sebagai produk atau hasil dari kerja kerasnya berniaga.

Alasan anda tidak boleh fokus pada kekayaan adalah kerana ruang gerak akan terhad dan tidak fokus pada pelanggan. Selain itu, anda juga akan kesulitan mencari keperluan pasaran.

4. Memasarkan dengan cara berbeza

Melakukan pemasaran memang seringkali dilakukan dengan banyak spekulasi. Masa yang lain pergi ke kanan, anda akan cuba langkah ke kiri.

Memulakan perkara yang baru memang berisiko, tapi bertaruh dan cuba cara yang berbeza boleh jadi jalan menuju kemenangan.

Namun dalam cuba hal tersebut, anda perlu menentukan masa dan tempat yang tepat. Spekulasi juga harus diiringi dengan langkah-langkah yang realistik dan tidak ceroboh terlebih dalam memasarkan produk.

5. Tidak langsung bermula dengan dana besar

Membiayai syarikat merupakan perkara paling teruk yang seringkali gagal difahami para pemula perniagaan. Terus memulakan usaha dengan modal besar merupakan langkah yang kurang tepat.

Meski memang benar, perniagaan tersebut boleh membuat orang lain terpukau tapi hanya berlaku dalam jangka pendek. Mengambil langkah kecil ketika memulakan usaha boleh membantu anda memperoleh keuntungan besar nantinya.

6. Membina pasukan

Pengasas syarikat harus berani mendelegasikan sebagian tugas pada pekerjanya. Satu orang tak boleh melakukan pelbagai perkara yang boleh membuat perniagaan jadi besar.

Tanpa pasukan kerja, syarikat anda tak boleh bergerak cepat kerana semuanya harus melalui keputusan satu orang.

7. Para usahawan berjaya bermain dengan kekuatannya

Para pengusaha sukses adalah mereka yang berani menerima kekalahannya dan memuji serta memanfaatkan kekuatannya untuk berniaga. Tindakan tersebut dapat membuatnya menumpukan perhatian pada usaha-usaha terbaik yang boleh dilakukan.

Para pengusaha sukses tak akan terlalu sedih dengan segala kekurangannya. Hal ini mengingat dimana ada inovasi di situ ada pemimpi dan eksekutor mimpi apabila seseorang boleh mengubahnya menjadi kenyataan.

8. Mengubah hambatan menjadi aset

Ungkapan mati satu tumbuh seribu memang terdengar klasik bahkan sebahagian menganggapnya kuno. Namun para pengusaha sukses menerimanya sebagai suatu kebenaran. Apapun hambatannyam para pengusaha sukses selalu mampu mengubahnya menjadi jalan menuju kejayaan.

Menerima segala halangan sebagai aset yang berharga boleh membuat perniagaan anda semakin lancar. Hal ini kerana anda akan fokus pada masalah dan berupaya mengatasinya, bukan mengelakkan ia seperti yang biasa dilakukan banyak orang.

Mengatasi masalah hingga ke akarnya boleh membuat anda melahirkan produk baru bahkan memperoleh pembelian dalam jumlah besar.

Rahsia Tabiat yang Dijalani Pengusaha Super Sukses Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown