Peluang Perniagaan Tambang Emas Melalui Budidaya Ikan Mas

Berniaga boleh dilakukan melalui cara apa saja yang penting kita boleh mendapatkan hasil dari perniagaan tersebut. Termasuk salah satunya adalah penanaman ikan mas. Sebagaimana anda ketahui ikan mas merupakan ikan yang kebanyakan hidup di air tawar walaupun mungkin ada sebahagian ikan mas yang hidup di perairan air payau namun jumlahnya sangatlah sedikit. Ikan mas ini juga termasuk ikan yang rakus kerana dia boleh memakan apa saja seperti cacing, lumut, sayur-sayuran, serangga dan juga yang lain sebagainya. Jika anda lihat kebanyakan ikan mas lebih suka untuk hidup bergerombo mengitari titik air yang mengalir. Mulut ikan mas juga lunak jadi boleh menghisap semua makanan yang disukainya tetapi boleh terus memuntahkannya kembali jika dia tidak suka.

Budidaya Ikan Mas
Budidaya Ikan Mas
Ikan mas mempunyai kebiasaan mencari makanan di dasar kolam jadi jika di dalam kolam itu sering ada buih-buih yang naik hingga ke permukaan. Selain tanda-tanda tadi ikan mas juga mengandung banyak sekali pemakanan yang berguna bagi kesihatan tubuh kita. Kandungan omega 3 pada ikan mas boleh sangat berguna agar degupan jantung tetap terkawal dan juga dapat menceradaskan otak anak terutama pada saat mereka di dalam masa pertumbuhan dan juga kandungan Omega 3 ini dapat menambah tinggi badan dengan baik.

Selain itu ikan mas juga hanya mempunyai sedikit kandungan lemak jahat sehingga tidak akan menyebabkan darah tinggi dan juga tetap dapat mengawal berat badan anda. Dan menurut kajian terkini, ikan boleh menghalang pertumbuhan sel kanser, terutama kanser payudara, kanser usus kolon dan juga kanser prostat. Lalu dengan penanaman ikan mas ini juga boleh membuat penkonsumsinya kelihatan awet muda kerana minyak ikan dan juga vitamin e yang terkandung dapat melambatkan proses penuaan awal atau yang biasa disebut dengak keriput.

Lalu mengambil ikan dengan jumlah yang seimbang juga boleh mengurangkan tahap tekanan dan kemurungan. Adapun cara yang boleh anda lakukan untuk memulakan perniagaan penanaman ikan mas ini adalah dengan melakukan beberapa persiapan yang penting bagi perniagaan itu sendiri. Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah dengan memilih bibit atau calon indukan yang terbaik. Carilah indukan dari keturunan yang mempunyai sifat keturunan yang unggul. Sehingga pengeluaran telur yang dihasilkan nantinya akan mempunyai kualiti yang tinggi. Calon indukan ini harus dipisahkan antara yang jantan dengan yang betina dan di pelihara dalam kolam nurseri sampai kedua jenis ikan ini siap untuk kawin.

Kolam yang kita miliki juga harus ada tempat untuk meletakkan telur bagi ikan-ikan ini. Benih yang digunakan biasanya berukuran 10-20 cm dan diharapkan ukurannya sudah cukup kuat untuk dibesarkan jadi sedikit kemungkinan untuk gagal. Dan lama pembesarannya sekitar 1-3 bulan. Penanaman ikan ini boleh dilakukan dengan pelbagai teknik termasuk kaedah air tenang atau tumpang sari, air deras. Dan medium yang boleh digunakan antara lain kolam tembok, kolam terpal, kolam tanah, sawah, keramba serta banyak tanah-tanah atau kolam lain.

Perniagaan apapun boleh dilaksanakan serta memberi manfaat yang baik jika kita melakukannya dengan ikhlas, sabar dan tekun. Termasuk juga dengan perniagaan penanaman ikan mas ini, tentunya sangat menjanjikan jika kita rajin menguruskannya. Semua hasil akan kita temui di akhir ketika kita sudah melewati semua ujian ataupun cabaran dari perniagaan tersebut. Yang penting percaya dengan apa-apa yang ditakdirkan oleh Tuhan dan jangan lupa untuk selalu berusaha dan bersyukur.

Peluang Perniagaan Tambang Emas Melalui Budidaya Ikan Mas Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown