Tips Dan Cara Mudah Budidaya Ternak Ikan Lele Bagi Pemula

Penanaman ternakan ikan keli - sekarang ini, penanaman ikan lele memang semakin banyak dicari. Tidak sedikit para usahawan muda yang melirik usaha yang satu ini sebab dipandang sebagai salah satu usaha yang cukup menguntungkan. Tidak heran bila banyak sekali lulusan sarjana yang juga memberi tumpuan dalam membesarkan usaha ternak lele. Selain keuntungan yang besar yang diperolehi, usaha ternakan ikan keli ini juga kian menggiurkan sebab modal kecil yang diperlukannya.

Dan untuk memulakan penanaman ternak ikan keli ini sebagai penternak, pastinya anda juga perlu menyiapkan modal serta pengetahuan yang benar mengenai ternak lele seperti nurseri maupun pembenihan dan juga bertelur. Dan sebelum anda benar-benar memilih dan melakukan bidang usaha ternak lele, akan jauh lebih baik bila anda meyakinkan diri terlebih dulu sebagai motivasi diri. Adapun cara yang boleh anda ikuti ialah:

Ternak Ikan Lele
Ternak Ikan Lele
Langkah pertama

Pertama hitung terlebih dahulu bibit ikan lele yang akan anda tanam di dalam kolam tersebut. Selanjutnya sesuaiakan dengan jumlah modal yang anda miliki.

Langkah kedua

Pakaialah perbandingan yang tepat pada saat membuat kolam terpal. Adapun cara pembuatannya ini dapat didasarkan pada saiz 100 ekor ikan keli untuk setiap meter persegi luas lahan. Dan untuk ketinggian kolam anda dapat menggali sampai kedalaman 1.5 m.

Langkah ketiga

Selanjutnya siapakanlah terpal dengan panjang dan juga lebar yang lebih besar berbanding ukuran galian tanah. Tentukanlah bahawa masih ada sisa terpal sepanjang setengah meter yang dapat dilihat dari luar. Dan sebelum memasang terpal, kamu boleh memastikan bahawa tanah yang di gali sudah bersih dari batu, batu yang keras.

Langkah keempat

Yang terakhir kita boleh memasukkan air ke dalam terpal. Adapun air ini juga harus mengandungi plankton dengan kaedah yang dicampur dengan kompos lembu dan dibiarkan selama 3 hari. Selanjutnya bibit ikan ini baru dimasukkan ke dalamnya. Selain itu, kita boleh membuat air plankton ini terpisah dari kolam terpal.

Demikian artikel berkaitan dengan penanaman ternak ikan lele, semoga dapat bermanfaat bagi anda semua khususnya bagi para pembaca.

Tips Dan Cara Mudah Budidaya Ternak Ikan Lele Bagi Pemula Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown