Tips Merancang Menu saat Bermula Usaha Kuliner

Apabila anda memulakan usaha kuliner entah itu restoran, katering atau kafe, salah satu perkara yang sangat penting untuk dilakukan adalah merancang menu secara matang.

Untuk sebuah perniagaan yang baru berdiri, kemampaun dalam memilih menu boleh sangat menentukan apakah perniagaan kuliner tersebut akan berkembang dengan lancar atau terseok-seok.

Dengan memilih menu yang tepat, sebuah perniagaan kuliner akan mudah mengatur masa memasak, bekalan makanan, proses membeli-belah atau tempahan bahan makanan dan tentu saja bajet. Berikut adalah beberapa tips dalam hal merancang menu jika anda merancang membuka usaha kuliner sendiri.

Tips Merancang Menu Usaha Kuliner
Tips Merancang Menu Usaha Kuliner
Tentukan Faktor Ketersediaan Bahan Baku
Katakanlah anda hendak memulakan usaha kuliner di bidang makanan khas barat seperti spageti, pizza atau hamburger. Anda perlu tahu di mana anda boleh mendapat bekalan roti, pasta dan daging untuk burger yang berkualiti dengan cepat.

Jika anda membuka perniagaan ikan bakar, cuba lihat sama ada penjual ikan yang terdekat boleh menjadi pembekal tetap untuk jenis-jenis ikan yang anda merancang sajikan. Restoran besar mungkin mempunyai modal untuk mengimport bahan makanan eksklusif atau jarang berlaku, namun restoran baru sebaiknya tidak nekad cuba melakukan perkara yang sama.

Tentukan Konsep Restoran dan Pelanggan Potensi anda
Jenis-jenis menu yang anda hidangkan dapat ditentukan pula oleh konsep restoran serta pelanggan berpotensi yang paling sering datang ke restoran anda.

Restoran yang dibuka untuk umum dan didatangi pelbagai jenis pengunjung tentu berbeza dengan kafe berkonsep moden. Restoran mewah yang mempunyai bangunan eksklusif juga akan mempunyai jenis menu yang berbeza dengan kafe khemah bergaya yang direka untuk tempat kumpul-kumpul remaja. Pastikan konsep ini sudah anda buat dengan matang sebelum anda merancang menu.

Perkirakan Berapa Lama Tiap Menu Masak
Ketika seorang pemula memulakan usaha kuliner, salah satu perkara yang sering terlewat dalam perancangan menu adalah faktor berapa lama tiap menu perlu dimasak.

Ada jenis makanan yang persiapannya cukup lama dan menyita waktu kerana perlu dilakukan dengan teliti, ada yang persiapannya mudah namun masa memasaknya cukup lama, dan ada yang boleh dimasak dalam masa singkat. Pastikan anda mengetahui lama masa persiapan dan memasak dari tiap-tiap pilihan menu yang berpotensi ini sebelum anda mula menetapkannya sebagai menu. Dengan demikian, anda akan mudah menentukan masa persiapan.

Tentukan Jumlah Menu yang Masuk Akal
Mempunyai banyak pilihan menu tidak bererti membuat usaha kuliner anda cepat berjaya; cuba lihat warung-warung makan khas Indonesia yang ramai didatangi pengunjung, bukankah pilihan menu mereka biasanya tidak lebih daripada lima atau enam macam saja? Daripada merancang sederet menu yang terlalu banyak dan membuat anda atau juru masak terharu, fokuslah pada sedikit menu di awal (mungkin lima, enam atau lapan macam) namun terhingga. Banyak restoran di luar negeri melaksanakan sistem putaran menu di mana beberapa jenis menu berubah setiap minggu agar ada variasi.

Pilih Menu yang Merupakan Kekuatan anda
Ketika memulakan usaha kuliner di mana anda merupakan juru masaknya, pilihlah menu dimana sebahagian besarnya merupakan kekuatan anda. Jika anda pandai membuat makanan yang serba digoreng, fokuslah pada menu-menu tersebut dengan lebih sedikit variasi makanan lain.

Anda juga boleh mengupah orang lain untuk mengerjakan menu-menu yang bukan kepakaran anda, sebagai contoh rumusan minuman tertentu atau makanan berkuah. Seiring waktu, anda boleh belajar menangani masakan yang lain atau menggaji lebih banyak orang saat menu semakin berbeza.

Tips Merancang Menu saat Bermula Usaha Kuliner Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown