Tips Mudah Penanaman Domba dengan Penjimatan Kos Dan Masa

Penanaman ternak domba - penanaman domba dan kambing di Indonesia sebahagian besar masih mempunyai skala yang masih kecil sehingga perlu diusahakan dengan lebih intensif. Dengan pertambahan penduduk yang tinggi di Indonesia serta semakin meningkatnya daya beli masyarakat mengakibatkan keperluan daging selama ini belum mencukupi permintaan. Selain itu, pengeluaran dalam negeri untuk daging baru juga mencapai sehingga 400,000 tan metrik untuk setiap tahun, sehingga sampai sekarang ini masih bergantung kepada import daging. Dengan keadaan demikian tentu usaha ternak domba ini sangat menjanjikan bila digeluti secara serius.

Tips Mudah Penanaman Domba
Tips Mudah Penanaman Domba
Bagi anda yang saat ini tengah menggeluti atau tertarik dengan penanaman ternak domba, tidak ada salahnya jika memperhatikan tips budidaya ternak domba untuk menjimatkan masa dan kos berikut ini.

a. Belajarlah tentang Peternakan Domba

Dengan pelbagai maklumat yang mencukupi yang anda miliki tentunya dengan cepat akan membolehkan anda fokus dan juga cepat pada penjimatan kos yang tepat untuk pengurusan dan juga kesihatan ternakan.

b. Pertimbangkan Sumber Pakan Untuk Potong Kos

Makanan tambahan yang kerap di pakai anda boleh peroleh dari kedai runcit yang terdekat untuk beberapa item makanan yang dibuang. Selain itu, produk sampingan dari pembuatan ethanol juga boleh digunakan sebagai bahan makanan alternative yang sangat baik untuk ternakan kambing biri-biri.

c. Sediakan Selalu Air Bersih dan Segar

Air merupakan sumber makanan yang paling murah dan paling berharga untuk ternakan kambing biri-biri. Untuk itu, pakaialah air dengan sebaik mungkin. Selain itu dengan menggunakan air ini boleh pula untuk memastikan dan memudahkan kita untuk memberikan mineral yang sesuai yang di perlukan sehingga kita tidak akan mendapati ternakan yang mengalami kekurangan mineral.

d. Mencari Pasar Alternatif

Apabila anda menernakkkan domba bulu, maka pemutar mungkin akan tertarik untuk menghubungi anda dan membeli bulu anda sebagai bahan utama baju hangat. Anda boleh mengelakkan kos sewa gudang dengan cara menjual domba peribadi dimusim semi sebagai domba gembala.

e. Simpanlah Induk yang Terbaik

Pilihlah salah satu anak dari indukan yang produktiv yang menghasilkan susu. Selanjutnya pastikanlah domba pilihan anda ini untuk dibangunkan mempunyai struktur badan yang baik serta sihat.

Demikian artikel berkaitan cara mudah budidaya ternak domba, semoga dapat bermanfaat bagi anda semua.

Tips Mudah Penanaman Domba dengan Penjimatan Kos Dan Masa Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown