Tips & Cara Budidaya Ikan Koi Kolam Terpal yang Benar

Ingin berbudidaya ikan namun berada di lingkungan yang kurang air? Sekarang perkara tersebut sudah tidak perlu dipermasahkan, kerana setelah membaca artikel kami ini, anda akan segera mendapatkan penyelesaian untuk mengatasi penanaman ikan. Kali ini kami akan membincangkan tentang bagaimana cara untuk penanaman ikan koi. Bagi anda yang mempunyai keinginan untuk membudidayakan ikan jenis ini, wajib untuk membaca artikel ini.

Sebelum kita membincangkan tentang tips-tips budidaya ikan koi dengan benar, pasti anda merasa penasaran mengapa harus menggunakan terpal. Terpal menjadi pilihan kerana jika menggunakan kolam tanah pada persekitaran kering, air akan meresap dan terus menerus akan berkurang. Oleh sebab itu, menggunakan kolam terpal merupakan pilihan yang tepat.

Cara Budidaya Ikan Koi Kolam Terpal yang Benar
Cara Budidaya Ikan Koi Kolam Terpal yang Benar
Untuk tips budidaya ikan koi yang pertama, buatlah kolam yang mempunyai saiz sesuai dengan jumlah ikan di dalamnya. Namun umumnya, kolam terpal mempunyai ukuran 4m x 5m x 1m. 4 m untuk lebarnya, 5m untuk panjangnya dan 1m untuk kedalamannya. Pilihlah terpal yang mempunyai bahan halus. Selepas pembuatan kolam terpal sudah selesai, maka anda perlu memilih benih ikan koi yang mempunyai kualiti bagus. Tidak lupa juga, anda perlu memasang beberapa alat seperti penapis agar keadaan air pada kolam terpal tersebut selalu bersih. Keadaan air yang bersih ini tentu akan menentukan tahap kesegaran ikan koi yang anda ternak. Kemudian untuk tips yang seterusnya, anda harus bisa menjaga kestabilan dari suhu kolam.

Menjaga kestabilan suhu kolam, anda perlu menyiram alas sekam sebelum terpal dipasang. Menyiram ini akan membuat sekam menjadi mudah busuk. Jika sekam sudah membusuk dan menghasilkan panas, dari situ lah suhu air didalam kolam menjadi stabil.

Tips yang kedua, jangan sampai kolam terpal berbau tanah, kerana memang sudah seharusnya ikan yang ditanam pada kolam terpal tidak berbau tanah. Ikan yang tidak berbau tanah, akan lebih disukai oleh banyak pelanggan.

Itulah beberapa tips mudah melakukan penanaman ikan koi. Kerana kemudahan inilah yang menyebabkan banyak orang memulakan ternakan ikan koi dengan kolam terpal. Selain mudah dilakukan, keuntungannya pun telah terbukti sangat menggiurkan. Tidakkah anda ingin mencuba?

Tips & Cara Budidaya Ikan Koi Kolam Terpal yang Benar Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown