Usaha Yang Sesuai dijalankan di Persekitaran Sekolah

Usaha di Persekitaran Sekolah - Salah satu faktor kejayaan suatu usaha adalah faktor lokasi atau tempat. Dimana lokasi usaha mempunyai peranan yang sangat penting, dengan lokasi yang tepat dan strategik, suatu usaha jelas lebih cepat menghasilkan. Sebagai contoh, usaha kedai elektronik sangat pas apabila di buka di dekat jalan raya, apabila di jalankan di jalan yang sepi atau bahkan di desa, kedai elektronik jelas tidak begitu laku.

Pada kesempatan kali ini kami akan mengulas usaha yang sesuai di jalankan di persekitaran murid. Pada postingan sebelumnya kami juga telah mengulas usaha yang sesuai di dekat kampus. Oke, tidak berbeza jauh dengan usaha dekat kampus, usaha dekat murid juga masih ada kaitannya dengan barangan atau perkhidmatan yang berkaitan dengan keperluan pelajar. Baik tingkat TK, SD, SMP dan SMA keperluan pelajar hampir sama, hanya saja lebih banyak tingkat SMP dan SMA.

Usaha di Persekitaran Sekolah
Usaha di Persekitaran Sekolah
Lalu apa saja sebenarnya usaha yang sesuai di jalankan di sekolah? berikut ini beberapa contoh usaha berdekatan persekitaran sekolah yang boleh anda jadikan bahan rujukan sebelum memulakan usaha.

Usaha Yang Sesuai di Jalankan di Persekitaran Sekolah

1. Usaha Kos-kosan

Usaha kos tidak boleh di lepaskan dari kehidupan pelajar. Dan pelajar yang biasanya sudah kos adalah pelajar SMP dan SMA, dan yang terbanyak tentu pelajar SMA. Namun anda harus melihat terlebih dahulu para pelajar yang ada di sekolahan tersebut, dari mana mereka berasal.

Pada umumnya, murid yang mempunyai nilai reputasi tinggi di pilih para pelajar mekipun jarak rumah dengan sekolah yang jauh. Bahkan ada yang tinggal di daerah A namun sekolah di daerah B, dengan begitu mereka harus kos atau tinggal di asrama. Tentu saja apabila peluang tersebut ada, anda boleh memanfaatkan peluang tersebut dengan cara mendirikan kos-kosan.

2. Usaha Kedai ATK dan Fotocopy

Salah satu usaha yang sangat berpotensi di jalankan di dekat sekolah ialah usaha ATK dan jasa Fotocopy. Kedua-dua usaha ini pada umumnya bergabung menjadi satu, di mana menjual keperluan alat tulis lengkap dengan perkhidmatan fotocopynya. Usaha yang satu ini jelas sangat mengiurkan, apalagi jika anda membuka usaha ini di persekitaran sekolah. Para pelajar pasti memerlukan alat tulis entah itu pen, pembaris, buku dan lain sebagainya. Selain itu pelajar juga memerlukan perkhidmatan fotokopi, bahkan bapak / ibu guru juga memerlukan jasa fotocopy ini.

3. Usaha Warnet

Usaha warnet juga sangat pas di jalankan di dekat lingkunagn sekolahan. Para pelajar saat ini harus benar-benar aktif dalam mencari maklumat di internet, selain itu para guru juga sering memberi tugas dan bahannya di cari di internet. Melihat hal tersebut tentu usaha warnet sangat sesuai di jalankan di persekitaran sekolah.

4. Usaha Kuliner

Nah, usaha yang satu ini jelas menjadi usaha kegemaran. usaha bidang masakan memang tidak ada matinya, di mana-mana tempatnya pasti ada saja usaha kuliner ini. Salah satu tempat paling strategik dalam usaha kuliner ini tentu saja di persekitaran murid. Anda boleh menjual aneka macam masakan, baik itu makanan atau minuman. Namun anda harus menjual makanan atau minuman yang benar-benar enak dan sihat. Selain itu harga makanan jangan terlalu mahal, sesuaikan saja dengan beg para pelajar.

5. Usaha Kaunter Tol

Membuka usaha kaunter tol boleh menjadi pilihan perniagaan yang tepat untuk di jalankan di persekitaran sekolah. Saat ini para pelajar tidak boleh lepas dari yang namanya telefon pintar, bahkan walaupun sudah di larang oleh pihak sekolah, para pelajar tetap saja membawa telefon pintar ke sekolah. Selain menjual pulsa, anda juga boleh menjual pelbagai kelengkapan telefon pintar, mulai dari aksesori dan perdana. Selain itu anda juga boleh menjual aneka aksesori untuk pelajar dan siswi.

Itulah beberapa contoh usaha yang boleh di jalankan di dekat sekolahan, kerana pelajar masih berbeza dengan mahasiswa, keperluannya pun juga berbeza. Namun apabila anda tinggal di kawasan persekitaran murid dan kampus, anda boleh menjalankan banyak macam usaha, seperti usaha kafe, usaha minimarket, usaha cetak foto, usaha pengetikan da juga usaha dobi. Cukup sekian semoga bermanfaat rujukan Perniagaan di Persekitaran Sekolah.

Usaha Yang Sesuai dijalankan di Persekitaran Sekolah Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown